Alla inlägg under augusti 2017

Av Ann-sofie Ahlgren - 24 augusti 2017 17:05

Idag var de igen dags att fara mot tyks och träffa neurologen för en liten check up.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om de faktiskt..
Ärligt sagt så känns de lite som att när man va deras provkanin för lemtradan så var man sååå intressant och verkligen under lupp.Nu när de gått 2 år sedan min senaste behandlingen, och den senaste magnetröntgen var oförrändrad, och dom dessutom nu hunnit ge lemtradan till många fler, ja då är man inte så intressant längre.
När jag satt där och berättade om mina symptom så var jag inte helt säker på om läkaren överhuvudtaget lyssnade..han hade fullt upp med att titta på datorn när min senaste MR blivit gjord...morr....
Nåja...efter de var de dags för de neurologiska testerna som alltid görs.

-Blunda,sträcka fram armarna och sedan föra fingret till näsan,turvis vänster/höger
Det gick jättebra,förutom att jag skakade ganska mycket i händerna (vilket jag redan innan talat om att jag har börjat göra )

-Test på hur länge jag kunde känna ett instrument vibrera mot min fot.Jag skulle alltså tala om nör jag inte känner vibrationen längre.
Avvikande och inte normalt, varken vänster eller höger fot.

-Stå på ett ben och hoppa på ett ben,turvis vänster och höger
Jag tyckte de gick bra,klart godkännt.De tyckte inte läkaren.Jaa,godkännt kanske,men inte normalt. Nehe.....okej då.

-Gå balansgång på golvet,ena foten direkt framför den andra.
Det var svajjigt och inte så bra.

-Ligga på rygg,lyfta upp benet, ner, upp igen och sedan sätta hälen på motsvarande bens knä och sedan dra hälen ner längs med underbenet.
Återigen tyckte jag att de gick skitbra och jag utförde uppgiften som ett proffs.De tyckte inte läkaren.Inte normalt.

Sen kollades alla reflexer som vanligt.Klart

Äsch...allt det som jag inte fixade har jag haft problem med allt sedan diagnosen.Så de va ingen överraskning. ?

Skakningarna jag har ville läkaren prova behandla med betablockerare,d.v.s hjärtmedicin...Hmm....Vet inte om jag är så intresserad av de faktiskt.

Det jag blev lite småsur över var de att han nu tyckte att någon MR gör vi inte nu, BARA om jag får nya symptom.Alltså inte 1 gång per år,som hittills.
Okej...men jag har ju nya symptom.Men de ska troligen vara frågan om att en blir förlamad i ett ben,eller blir blind eller nåt liknande för att de skall räknas som nödvändigt.Vilket är konstigt.Med tanke på att sjukdomen kan vara aktiv trots att du bara har vaga eller inga symptom alls.
När jag gjorde min första MR hade jag redan 20-30 tal ärr i hjärnan,som jag inte kännt av.Man kan ha såkallade tysta skov,vilket betyder att sjukdomen är aktiv,du har pågående inflamation, den gör skada.Men du kanske inte märker det.
De vill man ju gärna veta,för de innebär att medicinen inte längre är effektiv och du kan behöva byta.
MS är björnen man inte vill väcka.

Skapa flashcards