Direktlänk till inlägg 27 oktober 2013

Vad var de som hände?

Av Ann-sofie Ahlgren - 27 oktober 2013 10:15

För mej började alltihopa i mars 2013. Jag vaknade upp en morgon och hade ont i båda överarmarna, ungefär som träningsvärk. Tänkte inte så mycket på det.

Men efter några dagar reagerade jag på att min högra arm blivit helt återställd medans min vänstra fortfarande gjorde ont och nu gjorde de även ont när man tog på armen, ungefär som ett blåmärke gör.

Efter ytterligare några dagar märkte jag att jag började tappa känsel i överarmen..när jag tog på armen kändes de som om någon stuckit en tandläkarbedövning i den. Och den bortdommnade känslan vandrade neråt så tillslut var de så i hela armen ända ut till fingertopparna.

Det konstiga var att samtidigt som armen var bedövad blev den förskräckligt beröringsöm..bara det att mina egna hårstrån nuddade armen kändes de som om nån drog med vassa knivar. Efter ytterligare ett par dagar fick jag en galen klåda..INNE i armen. Inte på huden utan bokstavligen inne i armen. Jag rev och kliade på alla sätt jag kunde och med diverse tillhyggen som knivar och allt jag kom åt..men de hjälpte ju inte..klådan var kvar. Det har jag nu i efterhand fått veta att va en sorts nervklåda.

Ungefär samtidigt som min vänstra arm började domna bort så fick jag en märklig känsla i min högra fot. Jag var på jobbet och jag kände plötsligt hur min fot blev blöt. Jag tänkte va fasiken..har jag stigit i nåt vatten?? Tog av mej skon och kollade men den va alldeles torr. Den känslan satt i hela dagen..som om de rann vatten i mitt underben och fot. På kvällen märkte jag att jag förlorade känseln i häger underben. Jag stack mej med en penna på båda benen..och på de högra kände jag ingenting...Men efter 2-3 dagar var benet normalt igen. Men jag bestämnmde mej i alla fall för att gå till en läkare.

Sagt och gjort..jag förklarade mina symptom och läkaren kände och klämde på mina muskler i nacken och sa att dom är ganska spända. Ville även ta ett borreliaprov och prov för att kolla min B12 halt. Jag frågade läkaren, hur vet vi att detta inte är MS? Han skrattade gott och sa att nej nej,snälla vän. Det centrala nervsystemet är så logiskt att de aldrig ger symptom i båda kroppshalvorna samtidigt. Pytsan...

Borreliaprovet och B12 provet kom tillbaka med normala svar. Jag bestämde mej för att gå till en fysioterapeut som kanske kunde få mina muskler och min rygg i skick. Jag förklarade mina symptom för honom också och vid det skede var de ytterligare en ny sak som tillkommit. När jag böjde fram huvudet..med hakan mot bröstet..så blev hela min högersida av ryggen alldeles jättevarm. Ja eller den blev ju inte det..de va bara min känsla. Efter ett tag utvecklades de istället till att när jag gjorde samma huvudrörelse så gick det som en stöt genom hela vänster sida av kroppen och armen och benet blev alldeles svaga.( detta har jag också i efterhand fått veta att var nåt som kallas Lhermittes tecken, vanligt symptom vid MS )+ att jag en morgon vaknade och min tunga och området runt munnen var bortdommnat..jag hade svårt att svälja och jag fick koncentrera mej för att inte sluddra när jag pratade. Det sistnämda gick dock över under dagen.

Fysioterapeuten tyckte de va konstiga symptom men jag gick där ett par gånger tills han tillslut sa att han inte kan hitta några fel på min rygg som skulle förklara mina symptom. Så han hänvisade mej till läkare igen. Jag uppsökte samma läkare som förra gången och denhär gången skickade han en remiss till neurolog.Innan jag fick träffa neurologen uppstod ett nytt symptom. Det var i juli. Jag fick plötsligt "ont" under mina fötter. En känsla som är mycket svår att beskriva..men ungefär som om jag hade gått ute i snän barfota länge länge..och sedan lagt fötterna i varmt vatten..DEN känslan som uppstår då.Sticker..bränner..känns både kallt och varmt. DEt känndes även som om jag gick på luftkuddar. Det var besvärligt att gå..och att sätta på skorna gjorde ont. På kvällen fick jag dubbelkolla ibland om jag tagit av mej strumpan för de kändes fortfarande som den satt kvar. Märkliga känselstörningar. Det satt i hela min semester..4-5 veckor.

Besöket hos neurologen resulterade i magnetröntgen av hjärnan och senare även magnetröntgen av ryggmärgen samt ett ryggmärgsprov. För att göra en lång historia kort så visade dessa att jag hade flera plack både i hjärnan och i ryggmärhen och även ryggmärgsprovet visade förhöjda värden..så de va inget tvivel om saken. Jag hade fått MS.

 
 
Janette

Janette

28 oktober 2013 18:14

Roligt att du börjat blogga men orsaken är inte alls rolig. Kämpa-på-kramar!

http://blog.westerbacka.com

Ann-sofie Ahlgren

28 oktober 2013 19:53

Ännu trevligare att nån faktiskt läser den :) Tusen tack

 
Frokenms

Frokenms

31 oktober 2013 21:40

Hej ! Vad roligt att du har börjat din nya resa här på bloggen . Lycka till och jag följer dig gärna .
Kram

http://Frokenms.blogg.se

 
Camilla

Camilla

3 november 2013 07:38

Det var inte länge sedan du fick diagnos. Hoppas du har landat lite och att du mår lite bättre. Alltid skönt att veta förklaringen till hur man mår men de är inte en kul förklaring. Trevligt att titta in på din blogg.

http://www.gusfors.bloggplatsen.se

Ann-sofie Ahlgren

3 november 2013 09:16

Nej de är ganska färskt detta.Just nu mår jag juh bra och de känns rätt ok alltihopa.Jag försöker att inte fundera så mycket utan ta de som de kommer.

 
johanna

johanna

25 augusti 2014 20:09

"härligt" att du delar med dig av din resa. Hoppas att du mår ok just nu! Skall definitivt läsa din blogg och hoppas på att du får må gott:) / Johanna

http://joije.wordpress.com

Ann-sofie Ahlgren

26 augusti 2014 20:53

Ååh va trevligt! Tusen tack :-)

 
Ingen bild

CR

7 december 2014 00:08

jag har otroligt mkt problem med ms-relaterad klåda i ena armen. Kliar den blodig... Tips? (Fått Solumedrol 3g o Cellgifter, verkar inte fungera.

Ann-sofie Ahlgren

7 december 2014 12:37

Usch va jobbigt! Tyvärr har jag inga tips.Min klåda försvann av sej själv tillslut ? Men de är oerhört jobbigt! Hoppas verkligen de går över för dej också.Du har inget pågående skov?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-sofie Ahlgren - 5 april 2020 21:16

Livet...ett märkligt fenomen. Jag som tycker om att ha kontroll, känner mej just nu lite vilsen. Samtidigt som jag känner en lätt stress över att livet faktiskt inte är evigt. Det har jag väl aldrig trott heller såklart.. Men just nu är de extra påta...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 januari 2020 16:56

Ett år sedan jag skrev senast.. Men som jag sagt tidigare är de ett gott tecken, de betyder att min sjukdom fortfarande håller sej lugn och jag mår rätt så bra. Min senaste MRI visade fortfarande ingen sjukdomsaktivitet och det tackar vi för.   Å...

Av Ann-sofie Ahlgren - 25 december 2018 19:08

Julen är snart förbi och snart får vi fira in ett nytt år. Ett nytt år som förhoppningsvis börjar med att vi så småningom får flytta in i vårat hus  . Det ser jag framemot, få flytta in, bo in sej, och bara vara. För nu ÄR de rätt intensivt och gansk...

Av Ann-sofie Ahlgren - 10 juli 2018 18:43

Idag ringde neurologen och meddelade resultatet av min magnetröntgen jag gjorde förra veckan, och den visade INGA nya förrändringar i hjärnan! Still going strong med andra ord.    Och gissa hur glad jag blev när läkaren som ringde pratade flytande ...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 maj 2018 17:11

Jag har sagt förut att tystnad och avsaknaden av inlägg på bloggen är en bra sak. De betyder att jag mår bra. Jag har mått bra länge nu. Jag mår fortfarande bra. Men som alltid när de är nåt på gång så vill jag skriva ner det. Mest för min egen s...

Ovido - Quiz & Flashcards