Direktlänk till inlägg 30 oktober 2013

Gamla plack

Av Ann-sofie Ahlgren - 30 oktober 2013 14:24

Ska först förtydliga vad som menas med plack.Det är inte de man har på tänderna   . Skämt åsido.

Nej men för att komma till det så kör jag en liten upprepning om vad som egentligen händer i kroppen när man får MS


MS  är en autoimmun neurologisk sjukdom. Det betyder att kroppens eget immunsystem inte bara angriper hot utifrån, som virus och bakterier, utan av någon anledning även ger sig på frisk nervvävnad i centrala nervsystemet (hjärna och ryggmärg). Det centrala nervsystemet styr och skickar signaler till kroppens alla delar via nervtrådar som är inbakade i ett skyddande skikt av fett, myelin. Det är detta skikt som immunsystemet ger sig på och bryter ned och förstör. Det gör i sin tur att signaler från centrala nervsystemet inte går fram som de ska. Det kan orsaka tillfälliga och permanenta symptom som synrubbningar, känselstörningar (domningar, känselbortfall), förlamning, balansproblem, muskelsvaghet, spasmer och svårighet att kontrollera muskelrörelser och kroppsfunktioner.


Okej..så dedär myelinet som finns runt omkring nervtrådarna, det brukar jag likna vid dedär gröna, röda isoleringen som finns runt små elkablar ni vet? Så de är alltså dedär gröna, röda runt våra nervtrådar som vårt eget immunförsvar förstör.Man kan väl säga ungefär såhär, att alla MS patienter går runt med en viss grad inflamation hela tiden.Men ibland blommar inflamationen upp kraftigare och man får ett skov. Beroende på var i centrala nervsystemet ( CNS )inflamationen behagat lägga sej så drabbas man av olika symptom. På de stället uppstår det sedan ett ärr, eller som de så fint kallas, ett plack. Mycket förenklad beskrivning   


På min magnetröntgen kunde man ju se att det fanns gamla plack..vilket tyder på att jag redan haft sjukdomen ett tag.Hur gamla dom är kan man inte berätta..man kan bara se ATT dom är gamla.

 Det får en ju osökt att tänka till..och fundera bakåt. Har jag haft några symptom tidigare som skulle kunna förklaras med detta?

Jag har funderat och funderat men nej..jag kan inte komma på nåt..mer än 1 sak.

För kanske c 1 år sedan fick jag yrsel. En yrsel som var värst när jag skulle lägga mej eller när jag låg ner och svängde på mej eller på huvudet. Men jag kunde även svajja till lite när jag gick uppe. Den satt i c 5 dagar på sin höjd. Jag trodde då att det handlade om kristallsjuka. Och det kan de förvisso ha varit också, vem vet. Men de är det enda jag kan komma på


Men sen är de ju de luriga med denna sjukdom, att man kan ha såkallade "tysta skov". Alltså det betyder att inflamationen blonmmar upp på ett sådant ställe i CNS att det inte ger hemskt märkbara symptom, men trots det förorsakar skador och ärr..plack. Så troligtvis är det så mina gamla plack uppstått..utan att jag vetat om eller märkt av dem speciellt mycket.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-sofie Ahlgren - 5 april 2020 21:16

Livet...ett märkligt fenomen. Jag som tycker om att ha kontroll, känner mej just nu lite vilsen. Samtidigt som jag känner en lätt stress över att livet faktiskt inte är evigt. Det har jag väl aldrig trott heller såklart.. Men just nu är de extra påta...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 januari 2020 16:56

Ett år sedan jag skrev senast.. Men som jag sagt tidigare är de ett gott tecken, de betyder att min sjukdom fortfarande håller sej lugn och jag mår rätt så bra. Min senaste MRI visade fortfarande ingen sjukdomsaktivitet och det tackar vi för.   Å...

Av Ann-sofie Ahlgren - 25 december 2018 19:08

Julen är snart förbi och snart får vi fira in ett nytt år. Ett nytt år som förhoppningsvis börjar med att vi så småningom får flytta in i vårat hus  . Det ser jag framemot, få flytta in, bo in sej, och bara vara. För nu ÄR de rätt intensivt och gansk...

Av Ann-sofie Ahlgren - 10 juli 2018 18:43

Idag ringde neurologen och meddelade resultatet av min magnetröntgen jag gjorde förra veckan, och den visade INGA nya förrändringar i hjärnan! Still going strong med andra ord.    Och gissa hur glad jag blev när läkaren som ringde pratade flytande ...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 maj 2018 17:11

Jag har sagt förut att tystnad och avsaknaden av inlägg på bloggen är en bra sak. De betyder att jag mår bra. Jag har mått bra länge nu. Jag mår fortfarande bra. Men som alltid när de är nåt på gång så vill jag skriva ner det. Mest för min egen s...

Ovido - Quiz & Flashcards