Direktlänk till inlägg 5 februari 2015

Sjukhusbesök

Av Ann-sofie Ahlgren - 5 februari 2015 18:13

I tisdags var de dags för läkarbesök igen. Mest som en check up inför den stundande andra dosen lemtrada.

Jag berättade för läkaren att jag tycker att de kognitiva ganska snabbt blivit sämre.Minne..koncentration osv. De finns såklart sämre och bättre dagar men ändå.Periodvis har jag svårt att hitta ord. Ibland tex på jobbet ska jag berätta, förklara nåt jättebra, men sen när jag kommer till pointen så är huvvet tomt.Jag hittar inte orden.Jag hittar inga synonymer heller.De e ju jävligt irriterande, när man sen bara får konstatera ööööh......alltså.....glöm va jag sa *ridå*. Jag kan kalla stekpannan för stol..lampa för telefon..osv.Jag ser ju att de är en stekpanna..och när jag säger stol..så vet jag ju i samma sakund att de är fel, men de är de som kommer.


Jag kan ha svårt att hänga med om nån berättar nåt.Inte om nån berättar va dom gjorde på helgen, men om nån förklarar/berättar nåt viktigt, nåt jag behöver veta.Då kan jag komma på mej själv att jag hör vad personen säger, men jag fattar inte ett skit.De blir bara ord..utan innebörd. Eller så glömmer jag.De kan vara enkla saker..som att nån säger ta den blå muggen med dej när du kommer, inte den röda. Och en stund senare kan jag bli fruktansvärt osäker och kan inte alls komma ihåg om de var den blå eller röda jag skulle ta.

Inte varje dag, inte alltid, men ofta är de såhär. Många MS sjuka får ju problem med dessa saker..minne..koncentration..inlärning osv.

Nåja..iaf tyckte läkaren att jag ska genomgå en neuropsykologisk utredning.Som ska kartlägga mina förmågor och eventuella brister inom detta. Men väntetiden är lång.Så de blir först i augusti.


Före det, rättare sagt i mars, blir de dags för nästa lemtrada dos.Gick ju rätt så bra senast så de går väl bra nu me.

Efter detta hade jag ett långt samtal med min ms sköterska.Vi disskuterade om min ork..min trötthet.Att de nog är en kombination av fatique och de att jag mycket sällan får sova om nätterna.Pga lille Samuel och hans parasomnia som läkarna så fint kallar det.

Vi pratade om just dessa kognitiva besvär.Vi pratade om arbete, och om de att jag nog skulle behöva nåt..hmm...lite lugnare.Dvs nåt som kanske inte är så påfrestande psykiskt. Nu har jag ju nyss bytt arbetsplats för 6 månader frammåt.För på min tidigare arbetsplats blev jag helt slutkörd psykiskt.Går inte in närmare på varför nu, men iaf.Nu kan jag juh inte påstå att jag bytt till nåt enklare direkt... Idiotiskt kan nån tänka, vad är då ideen? Tjaa...omväxling i eländet? Same shit but different? Hehehee! 

Vi pratade också om levnadsvanor och jag fick nästan skäll för min lchf.Hon såg uppriktigt oroad ut och sa..men men..dina kolesterolvärden då?? Hon ville promt kolla dem.Varsågod sa jag.


De va väl de senaste i en sammanfattning...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-sofie Ahlgren - 5 april 2020 21:16

Livet...ett märkligt fenomen. Jag som tycker om att ha kontroll, känner mej just nu lite vilsen. Samtidigt som jag känner en lätt stress över att livet faktiskt inte är evigt. Det har jag väl aldrig trott heller såklart.. Men just nu är de extra påta...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 januari 2020 16:56

Ett år sedan jag skrev senast.. Men som jag sagt tidigare är de ett gott tecken, de betyder att min sjukdom fortfarande håller sej lugn och jag mår rätt så bra. Min senaste MRI visade fortfarande ingen sjukdomsaktivitet och det tackar vi för.   Å...

Av Ann-sofie Ahlgren - 25 december 2018 19:08

Julen är snart förbi och snart får vi fira in ett nytt år. Ett nytt år som förhoppningsvis börjar med att vi så småningom får flytta in i vårat hus  . Det ser jag framemot, få flytta in, bo in sej, och bara vara. För nu ÄR de rätt intensivt och gansk...

Av Ann-sofie Ahlgren - 10 juli 2018 18:43

Idag ringde neurologen och meddelade resultatet av min magnetröntgen jag gjorde förra veckan, och den visade INGA nya förrändringar i hjärnan! Still going strong med andra ord.    Och gissa hur glad jag blev när läkaren som ringde pratade flytande ...

Av Ann-sofie Ahlgren - 2 maj 2018 17:11

Jag har sagt förut att tystnad och avsaknaden av inlägg på bloggen är en bra sak. De betyder att jag mår bra. Jag har mått bra länge nu. Jag mår fortfarande bra. Men som alltid när de är nåt på gång så vill jag skriva ner det. Mest för min egen s...

Ovido - Quiz & Flashcards