Alla inlägg under februari 2015

Av Ann-sofie Ahlgren - 15 februari 2015 20:58

Detta var i mitt tycke så pass komiskt att jag måste ägna ett eget inlägg åt saken.
Jo..såhär är det.För typ 2 veckor sedan köpte jag nya vinterskor.Rediga vinterskor som tål både slask och köld.Mer praktiska än snygga alltså..hehhee...
Nåja..jag provade dem..dom kändes bra.Gick några varv i butiken.Japp..dom tar jag.
Sen hade jag väl på dom nån gång till affären osv men gick inga längre sträckor
Inte förräns på jobbet.När jag skulle gå en lite raskare längre promenad.Och med längre pratar jag nu om kanske 1.5 km..de räckte för mej... :(
Ja iaf..då märkte jag juh att jag nog har köpt för tunga skor.Mina ben orkade inte med.Jaaa..jag kom ju fram,de va ju inte det.Men på lite skakiga ben..och de tog en god stund efter jag kommit in igen,innan jag återhämtade mej. Vem kunde tro de? Att man får börja införa viktbegränsning på skorna? Neee sorry...domdär väger för mycket.Haahhaaa
Okej...ilands problem.Men dock liiiite roligt.Eller tragikomiskt kanske ;) Var tvungen att le lite för mej själv iaf.

Av Ann-sofie Ahlgren - 5 februari 2015 18:13

I tisdags var de dags för läkarbesök igen. Mest som en check up inför den stundande andra dosen lemtrada.

Jag berättade för läkaren att jag tycker att de kognitiva ganska snabbt blivit sämre.Minne..koncentration osv. De finns såklart sämre och bättre dagar men ändå.Periodvis har jag svårt att hitta ord. Ibland tex på jobbet ska jag berätta, förklara nåt jättebra, men sen när jag kommer till pointen så är huvvet tomt.Jag hittar inte orden.Jag hittar inga synonymer heller.De e ju jävligt irriterande, när man sen bara får konstatera ööööh......alltså.....glöm va jag sa *ridå*. Jag kan kalla stekpannan för stol..lampa för telefon..osv.Jag ser ju att de är en stekpanna..och när jag säger stol..så vet jag ju i samma sakund att de är fel, men de är de som kommer.


Jag kan ha svårt att hänga med om nån berättar nåt.Inte om nån berättar va dom gjorde på helgen, men om nån förklarar/berättar nåt viktigt, nåt jag behöver veta.Då kan jag komma på mej själv att jag hör vad personen säger, men jag fattar inte ett skit.De blir bara ord..utan innebörd. Eller så glömmer jag.De kan vara enkla saker..som att nån säger ta den blå muggen med dej när du kommer, inte den röda. Och en stund senare kan jag bli fruktansvärt osäker och kan inte alls komma ihåg om de var den blå eller röda jag skulle ta.

Inte varje dag, inte alltid, men ofta är de såhär. Många MS sjuka får ju problem med dessa saker..minne..koncentration..inlärning osv.

Nåja..iaf tyckte läkaren att jag ska genomgå en neuropsykologisk utredning.Som ska kartlägga mina förmågor och eventuella brister inom detta. Men väntetiden är lång.Så de blir först i augusti.


Före det, rättare sagt i mars, blir de dags för nästa lemtrada dos.Gick ju rätt så bra senast så de går väl bra nu me.

Efter detta hade jag ett långt samtal med min ms sköterska.Vi disskuterade om min ork..min trötthet.Att de nog är en kombination av fatique och de att jag mycket sällan får sova om nätterna.Pga lille Samuel och hans parasomnia som läkarna så fint kallar det.

Vi pratade om just dessa kognitiva besvär.Vi pratade om arbete, och om de att jag nog skulle behöva nåt..hmm...lite lugnare.Dvs nåt som kanske inte är så påfrestande psykiskt. Nu har jag ju nyss bytt arbetsplats för 6 månader frammåt.För på min tidigare arbetsplats blev jag helt slutkörd psykiskt.Går inte in närmare på varför nu, men iaf.Nu kan jag juh inte påstå att jag bytt till nåt enklare direkt... Idiotiskt kan nån tänka, vad är då ideen? Tjaa...omväxling i eländet? Same shit but different? Hehehee! 

Vi pratade också om levnadsvanor och jag fick nästan skäll för min lchf.Hon såg uppriktigt oroad ut och sa..men men..dina kolesterolvärden då?? Hon ville promt kolla dem.Varsågod sa jag.


De va väl de senaste i en sammanfattning...

Ovido - Quiz & Flashcards